2010. április 12., hétfő

on the road again

Újra szól a hatlövetű

Elnézést kérek mindenkitől, aki többé-kevésbé követte az itt zajló eseményeket, hogy negyed évre elhanyagoltam ezt a küldetést. Ígérem, belátható időn belül folytatódik a show. Lesz megint végtelen buszozás, reménytelen határátkelések, hegymászás, sivatagi csavargások, nomád törzsek, és mindenféle "egzotikum".

Először is - hogy magyarázzam a bizonyítványom - írtam egy jó kis könyvet az eddigi tapasztalatokból. Arról, hogyan tudsz utazni, vízumot szerezni, alkudozni, repjegyet vadászni, szállást keríteni, stoppolni, elkerülni a zaklatásokat, kommunikálni, bizalmat építeni, ingyen lakni, túrázni, hogy mit ne felejts otthon, mit vigyél magaddal, mikor utazz, hova menj, és számos ehhez hasonló kérdésről. A stílus a blogé, a szerkezete magazinos, úgyhogy ha a főnököd kiküld egy hónapra Szudánba melózni, már tudod, miből fogsz felkészülni. Már csak egy dolog van hátra, találni egy kiadót...

A téli depresszió után az első állomás idén is a királynő születésnapja lesz Hollandiában. Ezt a pár napot két hónapos iráni túra követi, aminek a legfőbb küldetése egy fotókiállításhoz szükséges anyag lefényképezése lesz a Zagrosz nomádjai meg a teheráni ifjak között. Ha minden jól alakul, néhány ember utánam jön Iránba, és egy Damavand-mászással és egy könnyed Iszfahán-Jazd körülnézéssel fejezzük be a túrát. Be lehet szállni, vagy az ikaland honlapján, vagy nálam lehet jelentkezni, bármilyen infót megadok. Mire hazajövünk, addigra már úgyis nyár közepe lesz, és mindenkire ismét rátör a mehetnék.

Addig is egy kis ízelítő az iráni túrázáshoz: a képeken látható Lar tó az 5671 méteres Damavand mellett nyugatra található alighanem mesterséges vízfelület, 2400 méterrel a tengerszint felett. Innen lehet gusztustalan képeket készíteni vulkán-hegyvidék-tó-virágos mező-legelő állatok témakörön belül.

Idén egyébként újabb, még gyorsabb, még olcsóbb kiutazási opcióval bővült a Budapest-Isztambul viszonylat. Most még nem késő tervezgetni, íme a jelenlegi favorit.

Hetente párszor reggel 6:45-kor indul egy busz Szófiába a Népligettől, ha jól emlékszem a Hamburg-Szófia járat áll meg kis időre Budapesten. A buszjegy egy irányba 10900 forintba kerül. Szófiába este 7-re ér, és onnan 8-kor és fél 9-kor is indul busz Isztambulba 40 illetve 50 leváért (20-25 euró). Ez oda-vissza tehát nagyjából 32 ezer forint, és két okból is kellemesebb a vonatozásnál: egyrészt a 30-32 óra helyett 24 alatt kiérhetsz a Kék mecsethez, másrészt a közvetlen vonatjegy idéntől az eddigi két hónap helyett egy hónapig érvényes csak, ezért ha hosszabb utat tervezel, csak egy irányba tudod fölhasználni. Egyébként az Orangeways indított Budapest-Belgrád járatot 1900 forint per irányos áron, ami szintén nagyon barátságos bevezető egy balkáni kiruccanáshoz - erre nyáron még visszatérünk.

Mára ennyi, jó tervezgetést, agyalást, számolgatást a nyári kóborlásokhoz. Irán után minden bizonnyal lesz egy-több balkáni kitérő is, az albán hegyvidék illetve Macedónia van célkeresztben.

OFF:
Ja, és egy mondat a tegnapi választásról: mi magyarok ismét bebizonyítottuk, hogy minden intolerancia és széthúzás ellenére nagy tömegben bölcsen döntünk. Tényleg mindenki azt kapta, amit megérdemelt.

Szia Dani!

Jó újra olvasni téged, kíváncsian várom a könyved.

Isztambulból hogyan mentek tovább?

Hasonló túrát terveztünk a nyárra (bár eredetileg Moszul volt az úticél, ha már újra megnyílt a Gazientep-Moszul vasútvonal), de az ikaland baromi drága, ilyenben nem is gondolkodhatunk.

Most csaptál fel náluk túravezetőnek, vagy eddig is dolgoztál nekik?

Üdv!
c

Szia ciprian,

Isztambulból a szokásos teheráni buszjárat... Egyébként Moszulban én is gondolkoztam, meg Szulejmániában és Erbilben is hazafelé menet, csak nem tudom, át lehet-e menni Iránból.

A vezetést most kezdem, elégszer voltam ahhoz, hogy bevállaljam:)

Mindentől függetlenül, ha jössz/jöttök Iránba bármikor, simán összefuthatunk. Vagy akár a kurdoknál valahol. Ha aktuális lesz, dobj egy üzenetet, és küldök mobilszámot, ahol le lehet smsezni.

csaó, d

Pierre Zakor Ziv írta...

Szia, mindenképp szólj, ha megjelent a könyved valahol, én mindenképpen el akarom olvasni! Hosszútávú tervem nagyon sokat utazni. Asszem írtam már, hogy párezer km stopp európában (pl kecsóval), és CS tapasztalataim is vannak, de hardcore-abb helyen még nemigen voltam (talán Mexikó meg Thaiföld volt csak az, de akkor még ismerős családokkal és nem túl bevállalósan).
Valamint továbbra is számíthatsz rám fotóriporterként, fotósként, ha arról van szó! (www.ziv.hu)

Ziv

Daniel írta...

Köszi ziv, megnéztem a honlapod, vannak nagyon szép képeid.
Ha lesz könyv, fölteszem ide úgyis. Mármint az infót:)

Sarruken írta...

Haha, épp a napokban néztem ki ezt a túrát, hogy ide el kéne menni és szénné fotózni magam, erre mit dob ki a Google Reader...Lehet, hogy hamarosan találkozunk:)

Daniel írta...

Ja, szerintem jó túra lesz, ha összejön. Én még maradok utána egy kicsit, úgyhogy abba is be lehet szállni. Mivel jóval előbb kimegyek, lehet hogy kicsit változtatok pár dolgon, és még faszább útvonal lesz, legalábbis a túrán.

Sarruken írta...

És mit tervezel utána?

Daniel írta...

Több terv is van. Az egyik a bejegyzésben látható Lar Lake. Aztán van egy kb. nyolcszáz éves csillagvizsgáló keleten, a Kaszpi felé. Ha marad pénzem, akkor meg a hazajövés É-Irakon át Szulejmania, Erbil, Moszul felé. Mahd meglátjuk...

zorwick írta...

Hat mar aggodtam, hogy elvesztel valamelyik sivatagban! En is nagyon varom a konyvet!

szia Dani!

A malév most brands.hu a klubtagjainak ajánl Budapest-Isztambul repjegyet oda-vissza 29-ért, az egész nyári szezonra! (Ha gondolod, küldhetek meghívót.)

Egy bökkenő van csak, holnapig le kell foglalni. Ezért kérdezem, hogy ti végül mikor lesztek kinn Iránban, tudsz már konkrét időpontot? Szívesen találkoznánk veled/veletek.

c

Daniel írta...

szia Ciprian, egész konkrét időpontokat tudok:) Május 7 és júli 6 között leszek kint, legalábbis a tervek szerint. Mivel nem tudom pontosan, mikor jövök haza, így a repjegyvásárlás elég bukó opció, de azért köszönöm a lehetőséget:).

Ja és a könyv csak részben múlik rajtam, kell kiadót szereznem, de ez most nehezen megy. De azért remélem nyáron összejön:)

ciprian írta...

Ó, azt hittem, a júliust kinn töltöd, mi inkább a nyár közepén mennénk valamikor, a június záróvizsgák miatt kizárt..
Mindenesetre kösz a választ!

Daniel írta...

Jaja, egyetem alatt én is mindig július-augusztus túrákat nyomtam, de szerencsére már végeztem:) Max találkozunk nekem a legvégén. Legalább lesz sok friss infód:)