2011. február 24., csütörtök

bakhtiari nomads in Iran

Nomádok Iránban

Évek óta nagy álmom, és tavaly óta eltökélt projektem is, hogy kicsit beletúrok az Iránban élő nomádok társadalmába. A helyzet nem egyszerű, egyrészt nem éppen a turistaútvonalak közelében tanyáznak, másrészt nehéz olyan helyi vezetőt találni, akinek van megfelelő helyismerete, és ismeri őket is.

Az első lépést megtettem: tavaly tavasszal eljutottam a bakhtiari nomádokhoz a Zagrosz hegységbe. Csahar Mahal tartományban van a nyári szállásterületük, Iszfahántól délnyugatra, Cselgerd várostól nem túl messze. Akkor volt szerencsém három napot közöttük tölteni. Ősszel aztán visszatértem néhány emberrel, de mindenféle szerencsétlenkedés miatt helyi vezető nélkül - illetve addigra én avanzsáltam helyi vezetővé, különben vissza kellett volna fordulnunk. Béna helyzet volt, én ismertem az utat és azokat a családokat, akiket meg akartam látogatni, a sofőr pedig tudott velük kommunikálni.


Az anyagok közzétételével eddig vártam, most viszont felpörögtek az események:

2011. február 25-én pénteken délután 16:30-kor a Nemzetek Házában vetítés-előadás (Budapest 1062, Bajza utca 54. I. emelet.)

2011. március 7-én kiállítás megnyitó a Budaörsi Városházán.

A témát majd egy következő bejegyzésben komolyabban feldolgozom, kis türelmet kérek. Addig is mindenkit szeretettel várunk a fenti mulatságokra. A nomádos projekt idén folytatódik egyébként, progresszív ötletekkel be lehet szállni. Az idei cél ismét a bakhtiarik meglátogatása egy másik helyen, valamint más népcsoportokkal - beludzsiak, türkmének, lorik - való ismerkedés.

2 megjegyzés:

miki írta...

Szevasz Dani!

Jó kis előadás volt, köszi! Nem akartalak utána még ezzel fárasztani, de említettél jég- meg sima barlangokat, ezekről tudsz bővebbet? Komolyabb darabok ezek? Tudom, hogy van iráni barlangászszövetség, ők ezeket kutatják? Minden infó érdekelne! Kösz, Miki

Névtelen írta...

Szia Miki,

rengeteg barlang van, de nem tudok róluk többet. De ha érdekel, utána tudok járni, csak írd meg, pontosan mi érdekel ezzel kapcsolatban. Egyébként komolyabb darabok, egyszer olyanba hívtak, amiben 8 órás túrát nyomtak, egy részét vízben. Egy házibuli miatt hagytam ki...

csaó, Dani